Skip to main content

KEJANG KAKI KETIKA HAMIL


Kekejangan kaki adalah masalah biasa bagi wanita hamil. Otot yg biasa menegang ialah otot betis, walaupun ia menyebabkan kesakitan yg teruk dan berlanjutan beberapa minit, ia tidak merosakkan otot betis anda.

Sebab-Sebab Kekejangan Berlaku:

1. Kekurangan kalsium dan magnesium dalam darah. Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yg diperlukannya daripada simpanan badan anda.

2. Uterus (rahim) anda semakin membesar dan memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki anda. Ini juga kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki.

Bagaimana Untuk Atasi ?

1. Senaman regangan kaki.
Berdiri 1 meter dari dinding dan unjurkan badan ke hadapan dan tangan diregangkan dan melekap dinding. Pastikan tapak kaki melekap di lantai. Tahan selama 5 saat. Ulang.

2. Senaman tapak kaki.
Bengkokkan tapak kaki ke atas dan ke bawah dengan cepat selama 30 kali.

3. Pastikan tidur jari kaki tidak di hala ke bawah.

4. Jangan berdiri atau duduk terlalu lama.

5. Mandi dengan air suam sebelum tidur.

6. Minum banyak air.

7. Pastikan mendapat bekalan kalsium yg mencukupi.

Bagaimana  SHAKLEE Boleh Membantu Ibu Hamil Mengatasi Masalah Kekejangan Kaki?

90% kalsium berada di tulang dan gigi. Sedangkan 1 % sisanya beredar di dalam darah. Hal ini sangat penting dalam kehidupan dan kesehatan.

Fungsi 1% Kalsium dalam Tubuh

☂ Kalsium diperlukan untuk membuat jantung berdetak
☂ Kalsium diperlukan untuk proses persenyawaan sperma dan ovum
☂ Kalsium diperlukan untuk pertumbuhan dan kecerdasan bayi dan kanak-kanak
☂ Kalsium diperlukan untuk rangsangan gerak otot rangka
☂ Kekurangan kalsium memperkuat gejala diabetes
☂ Kalsium memainkan peranan penting dalam proses pelepasan neurotransmiter otak
☂ Kalsium diperlukan untuk menjaga daya tahan tubuh
☂ Kekurangan kalsium boleh mencetuskan tekanan darah tinggi dan penyempitan pembuluh darah

Renungkan, adakah 1% kalsium ini tidak penting?

Apa Istimewanya KALSIUM OSTEMATRIK?

Ostematrik bukan supplement kalsium biasa-biasa. Terdapat 7 zat terkandung di dalamnya. Zat-zat ini sangat diperlukan utk kalsium bertindak dengan lebih aktif dan berkesan.

1. Kalsium
Sebagai blok binaan dalam tulang

2. Magnesium
Membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang.

3. Boron
Membantu metabolisme tulang

4. Vit D
Merangsang penyerapan kalsium.

5. Tembaga, zink, mangan
Sebagai enzim untuk membantu membina tisu tulang.



TESTIMONI BERKESAN





Berapa harganya dan bagaimana nak dapatkan kalsium Ostematrik ini?

Mengandungi 120 biji untuk kegunaan selama 40 hari. Di ambil sebelum masuk tidur.

RM 62.00

WHATSAPP 013 948 1917
KAK RAI





Comments

Popular posts from this blog

WAKTU SESUAI MAKAN JAMU

BILAKAH  WAKTU SESUAI MAKAN JAMU? Wanita dalam pantang terutamanya disarankan ambil jamu TETAPI bukan semua jamu boleh diambil dahulu, ada tertib caranya. Amalan makan jamu juga disarankan kepada semua wanita TETAPI bukan boleh diambil secara berterusan terutama jamu merapat. Yang betul rawatan pemakanan jamu terutama sekali jamu merapat perlu diamalkan hanya seminggu 2 atau 3 kali sahaja. Rawatan herba yang boleh diamalkan sentiasa. Jamu merapat adalah terdiri dari manjakani, kunyit, kacip fatimah, akar serapat, temu kunci dan sebagainya. Bilakah perlu diamalkan? 1. Waktu pantang Bermula hari ke 30 sehingga hari ke 44. Amalan berturut- turut selama 14 hari. Dalam pantang, masa hari pertama sehingga hari ke 29, fokus amalkan herba untuk keluarkan darah nifas yang masih banyak. Rawatan merapat dan mengetat saluran faraj dimulakan pada hari ke 30. Bagi wanita bersalin secara pembedahan walau baby tak lalu saluran faraj, tetapi proses hamil dan pembedahan menjadikan otot

PANTANG LARANG AIR KELAPA MUDA

Sedapnya panas-panas gini dapat minum air kelapa muda yg segar dari pokok... buh sikit garam halus..wallahhh...nikmat.. Tahu tak..kalau nak makan ubat..elakkan lah minum air kelapa sebab air kelapa berupaya meneutralkan ubat-ubatan tu...dalam ubat kan ada dadah kan... kira sesetengah dadah tu beracun... sia-sia lah dok telan...pahit tuuu... lagi satu... yang ramai orang tak bape nak tahu (mungkin) pada sapa-sapa yang mengamalkan jamu... pantang larangnya ialah air kelapa....so..jangan minum air kelapa sesekali bolehlah... Jom kite studi cerita pasal air kelapa ni... Air kelapa mengandung Cytokinin yang dipercaya sebagai bahan anti penuaan dan anti kanser ,sumber eletrolit semulajadi yang steril dan mengandung kadar kalium (potasium), khlor, serta klorin yang tinggi. Juga mengandung protein, sedikit lemak, mineral, karbohidrat, dan berbagai vitamin (C dan B kompleks).  Kandungan gula dalam air kelapa senang diserap tubuh berbanding gula jenis lain. A

RAWATAN UTK DEMAM/SELSEMA/BATUK - SOCKS REMEDIES

Kalau anak demam...memang jadi susah hati...nak makan tak lalu...tido malam pon tak lena kan...sebab takut kita tengah sedap tido... tiba-tiba demam anak naik mendadak....kejap-kejap bangun jelum kepala...kepala anak le..bukan kepala kita...lap badan dia...rasa dahi...rasa badan...besok pagi ibu dah jadi beruang panda...lebam bijik mata... Ok nak kongsi sini...rupanya selain menjelum kepala dan basahkan badan anak ada satu cara untuk turunkan suhu badan anak iaitu Teknik hidroterapi menggunakan Stokin Basah. =============================================== Teknik Hidroterapi Stokin Basah Menurut University of Maryland Medical Center teknik ini boleh membantu mengurangkan demam. Sebelum tidur, rendam sepasang stokin kapas nipis di dalam air, perah dan letakkan stoking basah pada kaki. Pakai sepasang lagi stokin lagi dan memakai kedua-dua pasang semasa tidur (double socks). Pada orang dewasa pon sesuai. Semasa tidur, badan akan mula mengedarkan cecair limfa dan dara