Pepatah lama ni seringkali menjadi pertikaian orang ramai. Rata-rata semuanya tak setuju & macam-macam hujah yang keluar. TETAPI kebanyakkan hanya memberi tumpuan kepada adat istiadat perkahwinan seperti meminang, menepung tawar, bersanding, berinai dan seumpamanya. Bolak balik tetap ke situ jugak.
Mari buka minda, tenangkan hati & berlapang dada dalam mencari ilmu. Kata orang tua banyak berjalan luas pemandangan (banyak berjalan macamana tu...sekeliling rumah? shopping complex?...^_^) banyak membaca luas pengetahuan.
Pepatah itu tidak salah sebenarnya, yang salah adalah cara pemahaman kita.
Peribahasa ni dicipta bertahun-tahun dulu lamanya, berdasarkan pada pemikiran melayu lama bukan pada pemikiran melayu baru/moden sekarang ini.
Ia juga bukan dicipta pada zaman P.Ramlee atau selepas perang dunia. Dalam buku sejarah lama, ia ditulis oleh Tun Seri Lanang pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Jadi untuk kita memahaminya, perlu ditafsir mengikut bahasa melayu lama baru kita boleh faham maksud pepatah itu. Perlu diingat orang dahulu bahasanya tersirat bukan tersurat.
Berkemungkinan besar orang melayu lama juga tak akan faham dengan bahasa orang melayu sekarang, lebih-lebih lagi dah mula timbul bermacam-macam slanga baru moden.
Perkataan ADAT pada masa itu ialah bermaksud TATA CARA/ATURAN/UNDANG-UNDANG.
Pepatah ini lebih merujuk kepada adat PERATURAN atau adat UNDANG-UNDANG, bukannya adat untuk adat istiadat atau adat resam budaya.
Seperti Adat Pepatih & Adat Temenggong ia merangkumi pelbagai aspek termasuk soal harta pusaka, perlantikan pemimpin, hukum nikah kahwin, amalan bermasyarakat, hukuman bagi kesalahan yang dilakukan dan bermacam-macam lagi.
Sila perhatikan, mereka menamakannya Adat Pepatih/Adat Temenggong bukannya Undang-undang Pepatih/Undang-undang Temenggong atau pun Peraturan Pepatih/Peraturan Temenggong tetapi ADAT.
Jika sekarang masyarakat kita akan merujuk pd undang2 perlembagaan persekutuan, akta & enakmen berkaitan atau kanun keseksaan, orang dulu akan merujuk adat.
Berdasarkan pada pepatah tersebut, ini bermakna ia merujuk kepada undang-undang. Contoh, sekiranya yang membuat salah itu adalah anak seorang pembesar negeri atau anak ketua kampung atau anak orang-orang besar sekali pun, mereka akan menghukum atau membenarkan anak mereka mendapat balasan sewajarnya hatta di hukum mati.
Tiada pengecualian. Pepatah ini sebenarnya menentang nepotisme dalam melaksanakan undang-undang. Inilah yang cuba disampaikan berdasarkan peribahasa tersebut.
"BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ADAT"
-biar mati anak hukum & peraturan mesti dijalankan-
hidup di kandung adat
mati dikandung tanah
kata adat banyak kiasan
ditunjuk dia tetapi bukan
bergulung pendek panjang direntang
tak faham kalau tak direnungkan
usang-usang diperbaharui
lapuk-lapuk dikajangi
yang elok dipakai
yang buruk dibuang
kalau singkat minta disambungkan
kalau panjang minta dikerat
kalau koyak minta ditampal
kalau bocor minta dibetulkan
usang-usang diperbaharui
lapuk-lapuk dikajangi
yang elok dipakai
yang buruk dibuang
kalau singkat minta disambungkan
kalau panjang minta dikerat
kalau koyak minta ditampal
kalau bocor minta dibetulkan
Hidup ini memang perlu ada peraturan/adat agar dapat menjamin kebahagiaan manusia dlm kehidupan di dunia & akhirat.
MEMBACA ITU JAMBATAN ILMU.
Comments
Post a Comment